Lanserer fiskesimulator spill
Ingunn Myklevoll Sjøen
Etter 4 år i utvikling er Stavangerbaserte Misc games klar til lansering av simulatorspillet Fishing: Barents Sea.
Nervene er ikke helt under kontroll på Misc games kontorer i Kanalarmen på Forus om dagen. Lanseringsdatoen for selskapets simulator spill Fishing Barents Sea nærmer seg og forhåndsomtalen har så langt vært strålende.
Det har vært en formidabel interesse fra både gamere og pressen allerede, forteller daglig leder Gøran Myrland med et smil.
Selskapet ga for noen uker siden ut en presseversjon til nesten 800 gamere og pressefolk og tilbakemeldingene er overveldende. Spillet har allerede godt over 1 million klikk på Youtube.
Storstilt lanseringsfest
Onsdag 7. februar blir spillet tilgjengelig for alle. Dagen skal markeres med en storstilt lanseringsfest hjemme i Myrlands hjemby Tromsø. Myrland startet selv karrieren sin ombord på en tråler som 17 åring og det var her ideen til å utvikle et spill om kommersiell fisking dukket opp. Nå har han jobbet med utvikling av spillet siden 2013, men det var først etter at Misc games ble tatt opp som inkubatorbedrift i Valide´ i 2015 og Zefyr kom på banen med tilskuddsmidler året etter, at spillet ble utviklet til et 3D prosjekt. I 2016 ble også den tyske spillgiganten Astragon Entertainment med på laget. Da sa Myrland opp jobben og satset for fullt.
Spillet skulle i utgangspunktet ikke koste noe, men det bygde på seg, sier han og ler.
Fishing Barents Sea har i dag en prislapp på rundt 5 millioner kroner og er produsert med et uendelig antall dugnadstimer.
Det er ikke pengene som er viktig for meg i dette, men at vi klarer å levere et godt produkt, legger Myrland til.
I 2016 fikk Myrland også med seg Mikael Fossum på laget. Fossum er tidligere elektriker, men har jobbet med 3D animasjon siden 2009. Når Myrland nå er opptatt med klargjøring til lansering samt oppfølging av pressen og en raskt voksende fanskare, gjør Fossum de siste justeringene på spillet.
Nå holder jeg på å lage en bedre versjon av en av båtene, forteller Fossum.
Det neste blir å få på plass Hurtigruta, skyter Myrland ivrig inn.
Arver fiskebåt
I spillet arver man som spiller en fiskebåt av sin bestefar. Så er det å begi seg ut på kommersielt fiske i havområdet utenfor Hammerfest. En må navigere, finne fiskefelt og få opp fangst før en kan dra tilbake til havna og selge den på kaia. Underveis møter en all slags vær og flere spennende naturopplevelser. Er en god kan en også etterhvert oppgradere til en større båt, handle utstyr, hyre mannskap og kjøpe større fiskekvote. For autentisitet har produsenten gått så langt som å hente inn vær- og fangstdata, fiskekvoter og fiskepriser fra de siste 20 årene.
Utviklerne er godt fornøyd med resultatet og en utvidet versjon som omfatter et større hav- og havneområde er allerede under planlegging. Myrland jobber nå, i tråd med dette og videre spillsatsing, med en utvidelse av teamet. Flere spillkapasiteter er allerede koblet på fra utlandet, men nå er planen å få de beste hit.
Jeg vil bygge opp et sterkt team her, avslutter Myrland.
Det er god grunn til å tro at Misc games vil levere gode spill også i fremtiden. Vi ønsker lykke til med lanseringen!
Mikael Fossum og Gøran Myrland er spente på mottakelsen blant gamere verden over, etter lanseringen av simulatorspillet Fishing: Barents Sea 7. februar. Foto: Ingunn M. Sjøen